Akdeniz Uygarlıkları Araştırması Enstitüsü tarafından hazırlanan Cedrus, Türkiye tarihsel coğrafyası perspektifinde Akdeniz Havzası’nın kültür-tarih birikimini inceleyen Eskiçağ, Ortaçağ ve Yeni-Yakınçağ tarihi uzmanları için tartışma zemini bulacakları disiplinlerarası bir süreli yayın olmayı hedeflemektedir. CEDRUS, farklı disiplinlerden gelen bilim insanları arasında diyaloğun geliştirilmesi, var olan bilginin güncellenmesi ve yaygınlaştırılması süreçlerine katkı sağlayacak özgün ve bilimsel çalışmaları akademi dünyasının ilgisine sunmayı amaçlar. CEDRUS uluslararası hakemli bir dergi olup yılda bir kez yayımlanır.
Dergi HakkındaKünyeArşivYayın İlkeleriMakale Gönderme
İçindekiler | Contents
Akdeniz Uygarlıkları Araştırma Enstitüsü’nün Kuruluşu
Halil İnalcık
Cedrus I (2013) V.
Sunuş
Murat Arslan
Cedrus I (2013) VI-VII.
Ali Ozan
Cedrus I (2013) 1-19. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131671
Özet & Abstract
Ege Gübre Neolitik Yerleşimi’nde yapılan arkeolojik kazıların sonuçlarına göre, Kıyı Ege Neolitik Çağ çömlekçiliğinde halka dip geleneği de vardır. Ancak diğer Kıyı Ege Neolitik yerleşimlerinde halka dipler nadir örneklerdir. Bu çalışmada yerleşimler arasında çömlekçilikte görülen bu farklılığın nedenleri ve Ege Gübre Yerleşimi bağlamında halka diplerin Kıyı Ege Neolitik Çağ çanak çömleğinde kronolojik bir değerleri bulunup bulunmadığı araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda ilk olarak Kıyı Ege yerleşimleri, arkasından Ege Gübre Yerleşimi anlatılmıştır. Kıyı Ege Neolitik Çağ yerleşimleri ve Ege Gübre Yerleşimi’nde ortaya çıkartılan halka dipler incelenmiştir. Bunlar Kıyı Ege’nin yakın çevresinde yer alan Neolitik kültür bölgelerindeki yerleşimler ile karşılaştırılmıştır. Bu değerlendirmeler halka diplerin Kıyı Ege’de M.Ö. VII. binyılın sonunda ortaya çıktığını ve bunun belki de Kıyı Ege’ye yeni gelen topluluklar ile ilişkili olduğunu göstermektedir.
Ahmet Ünal
Cedrus I (2013) 21-32. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131671
Özet & Abstract
Tarih kitapları bütünüyle hayal ürünü veya tarihî gerçeklerin saptırılmış çok uzak anımsamalarından oluşan ve gerçek olayları gölgede bırakacak derecede kavim ve olaylarla doludur. Aralarında Hellen efsanesinin, Tevrat ve İncil’in ürünleri olanlarını silip atmak mümkün değildir. Amazonlar, Homeros efsaneleri ve Hellen fantezisinin yarattığı bir kadınlar topluluğudur ve sonradan gelişen ve Amazonomakhia denen sanat dalı vasıtasıyla ünleri daha da artmıştır. Amazonların ta öteden beri Kuzey Kapadokya’da aranmalarına Boğazköy- Hattuša’nın kâşifi olarak kabul edilen Charles Texier’in Yazılıkaya kabartmalarını Hellenlerle Amazonlar arasındaki savaşları canlandırdığını öne sürmesi örnek verilebilir. Araştırmanın amacı, Tunç Çağı Anadolu arşivlerinde Amazonların tarihî açıdan varlıklarıyla ilgili belgeleri bulup değerlendirmektir. Tüm savların aksine arkeolojik malzeme yoktur ya da ele geçmemiştir ve var olduğu sanılanların da hiçbir değeri yoktur. Gerçekten de Hitit başkenti Boğazköy-Hattuša’da bulunan yazılı belgelerden Amazonların insan fantazisinin bir ürünü olmayıp, uzak geçmişte Kapadokya, Kuzey ve Batı Anadolu’da yaşamış tarihî toplumların silik anımsamaları oldukları anlaşılmaktadır. Makaleye konu olan metin tam olarak çevrilemeyecek kadar kötü korunmuştur, ama kesinlikle şöyle özetlenebilir: hudak para šalik- “(sevişmek niyetiyle) hemen yaklaşmak, saldırmak, tecavüz etmek” ve ep-/appanzi “tutmak, yakalamak, sahip olmak, ele geçirmek, almak”, da- “kızları almak”, tarup- “kızları toplamak, devşirmek”, pehute- “kızları bir yere götürmek”,waštai- “günaha girmek, ayıp şey yapmak” gibi tesadüfen korunabilen ifadeler, bunun ispatıdır.
It is one of the most evident shortcomings of historiography that legend retails far better than historical fact and at times legends surpass historical events, especially if of ancient Greek or Biblical origin. Amazons were one of those legendary peoples, created first by Homeric myth, and spread widely through an art form called Amazonomachies. It is significant that Charles Texier, the discoverer of the Hittite capital Boğazköy-Hattuša, assigned the rock reliefs of Yazılıkaya to the legendary combat between the Amazons and the ancient Greeks. This article provides evidence concerning the historicity of the Amazons in written sources dating from the Anatolian Bronze Age. Archaeological evidence for their presence does not exist, and those that have been connected with them are absolutely ambivalent. Due to new textual attestations from the Hittite capital of Hattuša we are fortunately able to establish that the Amazons were not a creation of human fantasy, but on the contrary, they were the reminiscence of remote prehistoric societies that formerly inhabited Cappadocia and Western and Northern Anatolia. Among the texts in the Boğazköy archives there are those which attest to all of the basic elements and motives that are recorded in the legends concerning the Amazons. Hititte tablet, in spite of its poorly preservation, attests in connection with some girls gathered from villages the following phrases: hudak para šalik – “to come close, to approach immediately, rape”, ep-/appanzi “to take someone sexually”, da- “to take the girls”, tarup- “to gather the girls”, pehute- “to take away, transport the girls”, waštai- “to sin, to commit an unusual crime”, river bank and naked (girls)
S. Gökhan Tiryaki
Cedrus I (2013) 33-53. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131673
Özet & Abstract
Bu makalenin konusunu Yeni Hitit Sanatı’nda temsil değeri kazanan üzüm salkımı ve/veya başak demeti taşıyan figürler oluşturmaktadır. Bu bağlamda, söz konusu repertuarın neden I. binyılda; Yeni Hitit Sanatı’nda ve bu türden temsiller aracılığıyla yaygınlaşmış olduğu araştırmanın temel sorunsalını teşkil etmiştir. Bu sorun, ikonografik araştırma ilkelerinin sunduğu olanaklar çerçevesinde biçim, anlam, yakın ve uzak benzerleri başlıklarında analiz edilmiş ve içerik bölümünde, elde edilen veriler farklı alanlardan gelen araştırma sonuçları aracılığıyla değerlendirilmek suretiyle sonuca bağlanmıştır.
This article concerns the representations of figures holding a bunch of grapes and/or ears of wheat which are frequently found in Neo-Hittite Art. In this context, the main focus is upon the question as to why these representations came to be commonly depicted during the first millennium in Neo-Hittite Art. This issue has been investigated and analysed within the framework of possibilities provided by the principles of iconographic research, under the titles of form, meaning, content, very similar and similar examples and concludes with the evaluation of the collected data within the context of research results from different branches.
Tom Rasmussen
Cedrus I (2013) 55-64. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131675
Abstract & Özet
The exquisitely decorated Chigi Vase, made around 640 BC, is one of the best known of all Greek painted pots, and with its three intricate friezes with human figures it is certainly among the most ambitious ever produced at Corinth. Found in Etruria, it is not clear for whom it was originally made. It is easier to describe what it shows than to make firm statements about what it was intended to convey; most earlier discussions (usually very brief) have concluded that no linkage between the scenes was intended. Two more recent analyses, however, see an over-arching ‘programme’ at work, concerned with the paideia and training of Greek youths. The present discussion concentrates on the possible connections between the Judgement of Paris painted under the handle, and the other scenes, at the same time taking the remaining works of the Chigi Painter into consideration, and argues that the pot has more to do with Paris than previously thought.
M.Ö. 640 civarında yapılan zarifçe süslenmiş Chigi Vazosu, tüm Hellen boyalı vazolarının en iyi bilinen örneklerinden biridir ve insan figürlü üç grift friziyle, kuşkusuz Korinthos’ta şimdiye kadar üretilen en iddialı vazolar arasında yer almaktadır. Etruria’da bulunan bu vazonun kim için yapıldığı belirli değildir. Neyi iletmek istediği hakkında kesin yargılar üretmekten ziyade vazonun neyi gösterdiğini tanımlamak daha kolaydır. En erken tartışmalar (genellikle çok kısa) sahneler arası bağlantı bulunmadığı yönündedir. Zira daha sonraki iki analiz, Hellen gençliğinin paideia ve bedensel eğitimle ilişkili olan eserde kapsayıcı bir program olduğunu gösterir. Bu çalışmada ise, kulbun altında resmedilen Paris’in karar sahnesiyle Chigi ressamının kalan eserleri dikkate alınarak incelenmekte, diğer sahneler arasındaki muhtemel bağlantılar üzerinde durmakta ve kabın önceden düşünülenden ziyade daha çok Paris’le ilişkili olduğu ileri sürülmektedir.
Filiz Cluzeau
Cedrus I (2013) 65-87. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131677
Özet & Abstract
Platon’da pathos’un ya da paskhein fiilinden türeyen diğer isimlerin anlamları, onun kosmos’un iki temel hareketi (kinēseis) olarak gördüğü poiein (etkilemek) ve paskhein (etkilenmek) arasındaki bağıntı dikkate alınmadan anlaşılamaz. Bu doğrultuda, pathos ve insan ruhundaki işlevi esas olarak Platon’un ruhu incelemeye ayırdığı üç söyleşisinde (Phaidon, Politeia ve Timaios) ruhun dynamis’ine (poiein ve paskhein olanağı) odaklanarak izlenecektir. Bu üç söyleşi, pathos’ların ruhun dynamis’ine eklenmesini aşama aşama göstermeleri ve pathos’un haz, acı ve kinēsis’le ilgili anlamını izlemeyi olanaklı kılmaları bakımından onun olumlu ve olumsuz işlevlerini açığa çıkarır. Phaidon’da pathos’ların bedene ait olduğu düşünülürken, ruhun bunlardan etkilenmesinin belirtisi haz ve acı olarak ortaya koyulur ve bu sayede ruhun üçlü bir form (eidos) kazanmasının yolu açılır. Politeia’da ise haz ve acının belirtisi ruhta oluşan kinēsis olarak saptanır; bu yeni saptama sonraki söyleşilerde ruhun bütün hareketlerin kaynağı olarak öne sürülmesiyle sonuçlanır. Nihayet Platon, Timaios’ta insan ruhunu tümüyle kinēsis’le ilişkilendirerek yeniden düşünür ve ruhun edilgen hareketine pathēma ya da pathos adını verir. Timaios’ta iştahlar ve duygular diye ikiye ayrılmış olan ruhun edilgen formu, Philebos’ta öfke, korku, aşk, kıskançlık gibi duygular için bedenden bağımsız olarak yalnızca ruhta oluşan bir hareket tanımlanmasına yol açar. Bu tanım da sonunda Aristoteles’in ‘duygulanım’ anlamındaki pathē tanımına öncülük edecektir.
The meanings of pathos or other nouns derived from the verb paschein in Plato cannot be understood without considering the correlation between poiein (to act) and paschein (to be acted upon) that he sees as two basic motions (kinēseis) of the kosmos. Accordingly, pathos and its function in the human soul will be observed by focusing on the dynamis of the soul mainly in his three dialogues (Phaedo, Republic and Timaeus) which are devoted to examine the soul. These three dialogues reveal its negative and positive functions by showing how pathē (plural of pathos) are gradually added to the dynamis of the soul and making the meaning of pathos possible to follow in the context of pleasure, pain and kinēsis. Pathē are considered belonging to the body in Phaedo, the symptoms of the soul being affected by them are exhibited as pleasure and pain, whereby this approach prepares the way for the tripartite form (eidos) of soul. Then the symptom of feeling the pleasure and pain is determined as motion (kinēsis) in the soul in Republic, and this new determination results in putting forward the soul as the source of all motion in his subsequent dialogues. Finally, Plato rethinks the human soul in Timaeus by identifying completely with kinēsis and calling its passive motion as pathēma or pathos. The passive form divided into appetites and feelings in Timaeus leads to define a motion which occurs only in the soul independently from the body while feeling anger, fear, love, jealousy and the like mixed with pleasure and pain in Philebus. This definition will eventually lead to the definition of pathē in the meaning of ‘emotion’ in Aristotle.
Havva Karademir – Bilsen Özdemir
Cedrus I (2013) 89-105. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131678
Abstract & Özet
The subject matter of this paper consists of the iconographic roots of the human-headed, bird-bodied figures that appear on some of the Lycian grave reliefs in the Classical Period. In total there are five human-headed bird-bodied figures on two monuments standing in the acropolis of Xanthos. One is “Building F”, the other is the pillar tomb termed the “Harpy” Monument. Researchers have connected these human-headed bird-bodied figures with the descriptions of Sirens that are recorded in Greek Mythology. According to the accepted understanding today, the figure depicting the Siren was transported from eastern art to the shores of the western Aegean, a consequence of the increasing maritime-trade relationship of Mediterranean and Aegean peoples. However, neither the root nor the religious affiliations of this image that is found in Lycian tomb depictions have been examined in detail in studies concerning Sirens. This paper examines the origin of the “Lycian Sirens” and their status within the Lycian and Anatolian spiritual belief system, regarding both literary and archaeological evidence; with the aim of elucidating the presently obscure belief in the otherworld of the Lycian people.
Çalışmamızın konusunu Likya Klasik Dönem mezar kabartmaları üzerinde karşımıza çıkan insan başlı-kuş gövdeli figürlerin ikonografik kökeni oluşturmaktadır. Ksanthos kenti akropolünde yer alan iki anıt üzerinde toplam beş adet insan başlı-kuş gövdeli figür bulunmaktadır. Bunlardan birisi F Anıtı, diğeri ise Harpy Anıtı olarak adlandırılan dikme mezardır. Araştırmacılar bu insan başlı-kuş gövdeli figürleri Hellen mitoslarındaki Siren adlandırmalarıyla özdeşleştirmişlerdir. Tekil olarak sirenleri irdeleyen çalışmaların kabul edilen görüşlerince, Siren figürü Ege ve Akdeniz halklarının, denizcilik vasıtasıyla artan ticari ilişkilerinden dolayı doğu sanatından Ege’nin batı kıyısına taşınmıştır. Ancak Likya mezar kabartmalarında da karşımıza çıkan bu motifin inanç sistemindeki yeri ve kökeni ayrıntılıca irdelenmemiştir. Bu bağlamda bu çalışmayla figürün kökeni, Likya ve Anadolu inanç sistemindeki yeri, antik kaynak ve arkeolojik veriler ışığında irdelenecek, aynı zamanda bilinmezlerle dolu Likya’nın öte dünya inancına da ışık tutulmaya çalışılacaktır.
Erkan Alkaç
Cedrus I (2013) 107-124. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131680
Özet & Abstract
Doğu Akdeniz Bölgesi’nde M.Ö. VIII. yüzyılın sonundan Geç Antikçağa kadar, farklı formlarda amphora üretilmiştir. Bölgedeki amphora üretimine dair çeşitli kanıtlar, kazılar ve yüzey araştırmalarında tespit edilmiştir. Bu amphoralar içerisinde bölgede üretilen zeytinyağı, şarap, defne yağı, balık çeşitleri gibi gıda ürünleri taşınmıştır. Silifke Müzesi’ndeki çalışmalarımızda Doğu Akdeniz üretimi yedi amphora grubu saptanmıştır. Silifke Müzesi’ndeki Doğu Akdeniz üretimi örnekleri, Sepet Kulplu, Suriye-Filistin Grubu, Kıbrıs-Kuzey Suriye Tek Kulplu, M 239, LR 1 Amphorası’nın B ve C Formları, LR 4 Amphorası ve AE 5 oluşturmaktadır. Özellikle Late Roman 1 amphoraları, Akdeniz ve Karadeniz’in birçok noktasına ulaşarak en geniş coğrafi yayılıma sahip grubu oluşturmaktadır. Müze’deki Doğu Akdeniz amphoraları yaklaşık M.Ö. VII. yüzyılla M.S. VII. yüzyıl arasına tarihlenmektedir.
Different style of amphora was made in the Eastern Mediterranean Region from the end of the VIII century B.C. into Late Antiquity. Several proofs for the production of amphoras in the region were found during the course of excavations and surface surveys. The produce of the region including: olive oil, wine, daphne (laurel) oil, kinds of fish were carried in these amphora. During studies in Silifke Museum seven East Mediterranean made groups of amphora were determined. The examples of these East Mediterranean amphora groups in the Silifke Museum are: the basket handle, Syria-Palestinian Group, Cyprus-North Syria one handle, M 239, Late Roman 1 Amphoras B and C forms, Late Roman 4 Amphoras and AE5. In particular the Late Roman 1 Amphoras have the widest geographical distribution, found in many regions around the Mediterranean and Black Seas. The East Mediterranean amphoras in the Museum date to the period extending from between the VII century B.C. to the VII century A.D.
Nihal Tüner Önen
Cedrus I (2013) 125-150. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131682
Özet & Abstract
Burada sunulan makale, M.Ö. IV. yüzyıl Atinası’nda gerek yaşamı, gerekse çalışmaları ile geniş bir yer edinmiş ve pek çok kaynak tarafından atıf almış bir entelektüel olan Phaselis’li Theodektes’i tanıtmayı amaçlamaktadır. İlk olarak Theodektes’in hayatı ve ailesi hakkında bilgi verilmiştir. Aristandros’un oğlu olarak kaydedilen Theodektes’in kendisiyle aynı ismi taşıyan bir oğlu bulunmaktadır. Antik kaynaklarda verilen bilgiler yazarın doğum yılının tam olarak tespit edilmesine olanak vermese de bunun için M.Ö. IV. yüzyılın ilk çeyreği kabul edilebilir. Çalışmanın devamında Theodektes’in aldığı eğitim üzerinde durulmuş ve retorik öğretisi hakkında bilgi verilmiştir. Isokrates’in yanında eğitim gören Theodektes’in hitabet alanında oldukça etkili olduğu ve bu konuda eserler verdiği bilinmektedir. Bu bölümde yazarın yeteneklerine atıfta bulunan eserler incelenmiş ve Theodektes’in özellikle bulmaca yaratma ve çözmedeki başarısı ortaya konulmuştur. Aynı bölümde yazarın katıldığı yarışmalar ele alınmış ve aldığı başarılar tespit edilmiştir. Çalışmanın devam eden kısmında Theodektes’in tragedya çalışmaları üzerinde durulmuş ve bilinen tragedya oyunları hakkında bilgi verilmiştir. Tragedya alanında öncülleri olan Aiskhylos, Sophokles ve Euripides’in etkisinde kaldığı görülen Theodektes’in on (on iki?) tragedyasının adı bilinmektedir: Aias, Alkmaion, Helene, Lynkeus, Oidipus, Orestes, Philoktetes, Tydeus, Thyestes ve Maussollos ile olasılıkla Theseus ve Bellerophontes. Theodektes’in farklı kaynaklarda adları anılan söz konusu eserlerinin ele alınmasının ardından, hangi eserine ait oldukları tespit edilemeyen pasajlar da çalışmaya dâhil edilerek okuyucunun bilgisine sunulmuştur.
This article aims to present Theodectes of Phaselis, an intellectual who occupied a prominent place in IV century B.C. Athens, both through his life and his works and who was referred to by many sources. Firstly the paper mentions his life and his family. He was the son of Aristandros and had a son bearing the same name as his father. Although the information provided by the ancient sources does not record his exact birth of date, during the first quarter of the IV century B.C. seems accepted. His educational background and his rhetorical doctrine is elucidated as it is known that Theodectes was a pupil of Isocrates, and was an influential rhetorician, writing rhetorical works. The texts recording his talents are analysed and particularly his success in both creating puzzles and solving them is revealed, with emphasis upon the contests he participated in and the prizes he won. Theodectes’ work as a tragic poet and information concerning his known tragedies are noted. We know the names of ten, possibly twelve, tragedies by Theodectes, who was clearly influenced by his predecessors Aescylus, Sophocles and Euripides: Aias, Alkmaion, Helene, Lynkeus, Oidipus, Orestes, Philoktetes, Tydeus, Thyestes and Mausollos, possibly Theseus and Bellerophontes. After his tragedies, mentioned in various sources, passages from his unidentified tragedies are given. This is followed by a text of Theodectes of which we are unsure it is from a literary work.
Nurşah Çokbankir Şengül
Cedrus I (2013) 151-162. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131683
Özet & Abstract
Antikçağlardan itibaren insan hayatında yer alan spor, ulusal sınırların belirlenmeye başlandığı andan itibaren gerek toplumlar arasında gerekse toplum içindeki vatandaşlar arasında rekabetin artmasıyla günlük hayatın merkezine oturmuştur. Özellikle uluslararası yarışmalarda galibiyet almak tüm ülkeler için çok değer kazanmıştır; bundan dolayı ülkelerin başarılı olamadıkları alanlarda az gelişmiş ülkelerden kendilerine sporcu transfer ettikleri görülmektedir; 2008 Pekin Olimpiyatları’nda gümüş madalya kazanan atletimiz Elvan Abeylegesse bunun için iyi bir örnek oluşturur. Arjantin, Brezilya ve İtalya gibi zamanında ekonomik sorunlar yaşayan çoğu ülke, kriz dönemlerini aşana kadar sporu (özellikle futbolu) bir tür araç olarak kullanmışlar; böylece futbolda dünya çapında yer edinmişlerdir. Bu afyon etkisi dolayısıyla bazı modern entelektüeller futbolu küçümsese de futbolcu olma hayalini taşıyan birçok genç bu hayali gerçekleştirme fırsatını yakalamak için çalışmaktadır. Futbol kulüpleri ise, yabancı ülkelerden iyi sporcuları transfer ederek takımlarını daha da güçlendirmeyi amaçlar. Bu transferlerle gelen sporcular, ülkemizde de olduğu gibi, aşırı ilgi ve sevgi görmektedirler, öyle ki halkın görebileceği yerlere heykelleri bile dikilmektedir; tıpkı Fenerbahçe’nin eski futbolcusu Brezilyalı Alex de Souza’nın Kadıköy’de bir parka taraftarlar tarafından heykelinin dikilmesi gibi. Tüm yayın organları da sporun günlük gelişmelerine, galibiyetlere uzunca yer vermektedir. Bu makalede modern dünyanın bu kısa örneklerine paralel olarak yazıtlar ışığında antikçağ sporcuları ve dönemin aydınlarının onlara bakış açısı ortaya konulmaya çalışılmış ve elde edilen galibiyetlerin kendilerine ve kentlerine ne ifade ettiği ile ilgili sorular tartışılmıştır.
Sports has been a part of human life since antiquity and since the appearance of national borders it has occupied a central position in the daily life together with the increase of rivalry both between societies and citizens within these societies. Being the winner of an interna-tional competition has become particularly important for all countries; that’s why countries strengthen themselves in the sports branches they fail by transferring sportsmen from underdeveloped countries . Elvan Abeylegesse, the Turkish athlete who won a silver medal in Beijing Olympics in 2008, constitutes a good example for this. Most countries which faced economic problems such as Argentina, Brazil and Italy used sports (especially football) as a means until they overcame their financial crisis so the way they play football has acquired a worldwide reputation. Even though some modern intellectuals despise football because of its tincture of opium, many young people who dream of becoming a professional footballer are eager to be given a chance and chase after their dreams. As for the football clubs, they want to render their teams stronger by transferring successful footballers from foreign countries. The foreign sportsmen who were thus transferred are warmly welcomed and showered with affection and love even to the extent that their statues are erected in public places. The statue of Alex de Souza, the Brazillian footballer, who was a former player in Fenerbahçe team, was erected in a park in Kadıköy by his fans and this is a fine example of the expression of gratitute. In paralel with these examples of the modern world this article focuses on the ancient sportsmen and the way they were viewed by the intellectuals of antiquity and discusses what the winnings meant both to the sportsmen and to their cities.
Ali Akın Akyol – Yusuf Kağan Kadıoğlu – Ahmet Kaan Şenol
Cedrus I (2013) 163-177. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131684
Özet & Abstract
Bybassos arkeolojik alanından yüzey araştırması ile ele geçen 28 amphora parçası ile yakınındaki akarsu yatağından elde edilen 4 kil örneği arkeometrik yönden incelenmiştir. Örnekler öncelikle malzeme türü, dönem ve örnekleme bölgelerine göre gruplandırılmıştır. Kodlanıp fotoğraflanarak, kataloglanıp belgelenen örneklerin renk değerleri L*a*b* renk sistemi kullanılarak belirlenmiştir. Örneklerin petrografik özellikleri ince kesit optik mikroskop analiziyle, kimyasal yapısı da XRF analizi ile belirlenmiştir. İnce kesit optik mikroskop analizi ile örneklerin matriks /agrega içeriği, agrega türü/dağılımı/boyutu, gözenekliliği, kil (matriks) yapısının özelliklerine göre gruplandırılmıştır. Seramiklerin pişirim sıcaklıkları 850-900°C arasında olmalıdır. Amphora örneklerin kil türü yoğunlukla illittir. 2 örneğin agrega içeriğinde tuğla kırığı parçaları (%1,5 ve %2) belirlenmiştir. Seramik örneklerin hammadde içeriğini ayrışmış ofiyolitik yerel kayaç kırıkları oluşturmaktadır. Örnekler, petrografik özelliklerinin yanı sıra kimyasal içerikleri açısından hem kendi aralarında hem de yöre toprağı ile büyük benzerlikler taşımaktadır. Amphora örnekleri içinde MBA-B16 örneğinin diğer örneklerden farklı özellikte olduğu anlaşılmıştır. Amphoraların Sr ve Zr içeriklerine göre, üretimlerinde çoğunlukla karasal olmak üzere karasal/denizel kum karışımının hammadde olarak kullanılmış olması gerekir. XRF analizi sonuçlarına göre kil örnekler 2 grup halinde sınıflandırılmıştır.
Following the survey of the Bybassos archaeological area, 28 amphorae and 4 clay deposit samples from the adjacent river bank were analyzed through archaeometry. The samples were primarily grouped in terms of their material type, period and sampling region. The catalogued and photographically documented samples were then analyzed chromametrically from their colors employing L*a*b color systems. The petrographic properties of the samples were analyzed through thin section optical micros-copy, and the PED-XRF method was used to determine their chemical structures. The samples were grouped employing thin section analysis into their matrix/aggregate features, type/distribution/size of aggregate, porosity, clay type and structure. The firing temperature of the ceramics ranged between 850 and 900ºC. The clay type of the amphora samples was mainly illite. Only two samples contained brick particles (1,5% to 2%) in their aggregate content. The raw material of the amphorae came from local decomposed ophiolithic rock. Both the petrographic and chemical properties of the samples provided high compatibility, not only with each other but also to the local rock formation. Only one example (MBA-B16) has different chemical properties from the others. In respect to their Sr and Zr contents, these amphorae were most probably largely produced employing terrestrial, or a homogeneous clay mixture of coastal/terrestrial raw material.
Bahadır Duman
Cedrus I (2013) 179-200. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131685
Özet & Abstract
Bu araştırmada, Lydia Bölgesi’nin doğu sınır kentlerinden biri olan Menderes Nehri kenarındaki Apollonia/Tripolis’te gerçekleştirilen yüzey araştırması ve kazılar sonucunda elde edilen bilgiler değerlendirilmiştir. Kent ve civarındaki yaşam izleri M.Ö. 3500’lere dayanmaktadır. Hellenistik Dönem’de ızgara plana sahip bir polis olarak imarın başladığı Tripolis’te Roma Dönemi’nde görülen şehir planlaması ve yapılanmanın Hierapolis, Laodikeia ve Blaundos gibi komşu kentlerle benzer özellikler göstererek devam ettiği tespit edilmiştir. Araştırmaların en çarpıcı sonucu ise Aphrodisias, Sardeis ve Ephesos gibi kentlerde yıkıcı etki yaratan Sasani akınlarının Tripolis’te de izlerine rastlanmış olmasıdır. M.S. VII. yüzyılın üçüncü çeyreğinden itibaren kentteki yaşam izleri yavaş yavaş silinmeye başlamasına rağmen M.S. X.-XI. yüzyıllarda nüfusu az da olsa bir grubun hala Tripolis’te varlığını sürdürdüğü arkeolojik materyalle kanıtlanmıştır. M.S. XIII. yüzyılda Tripolis’in yaslandığı tepenin zirvesinde İznik kralı III. Iohannes Dukas Vatatsez tarafından yaptırılan kale ve bu kalede gerçekleştirilen yüzey araştırmalarında elde edilen veriler Ortaçağ Arkeolojisi ile ilgili önemli veriler sunmaktadır.
In this study with the information obtained from both survey and excavations one of the border towns in the eastern region of Lydia by the Menderes River, Apollonia/Tripolis, is evaluated. Traces of life in and around the city date from 3500 B.C. Construction as a polis with a grid street plan began in the Hellenistic period. During the Roman period Tripolis was similar in terms of urban planning and architectural structures to neighboring cities such as: Hierapolis, Laodikiea and Blaundos. The most striking result from this research was the traces of the devastating impact that the Sassanians had at Tripolis, as was also the ncase in cities such as: Aphrodisias, Sardeis and Ephesus. Despite trace remains of life, the city gradually ceased to exist from the third quarter of 7th century A.D. Some recovered archaeological material indicates a population inhabited this place in the 10th-11th centuries A.D. On the summit of the hill of Tripolis, the castle constructed by order of John Ducas Vatatsez III (king of İznik) in the 13th century, provides important data for Medieval archaeology.
Murat Çekilmez
Cedrus I (2013) 201-217. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131686
Özet & Abstract
Bu çalışmada ele alınan figürinler, 1993 yılında, Aydın ilinin 11 km güneydoğusundaki Mesutlu Köyü’nden bulunmuştur. Figürinler kalıp tekniğiyle üretilmiştir. Oldukça sert, homojen yapıdaki kil, açık kırmızı renkli ve az miktarda mika katkılıdır. TK. 1’de çıplak ve genç betimlenen Herakles’in sağ eli, baş bandı, lobutu ve aslan postu eksik olmasına rağmen bir tamamlama denemesi yapılmıştır. TK. 2 ve 3, serbest duruşları, Frig başlığı, tunica manicata ve anaxyrides giyimli olmalarıyla tipik Attis figürinleridir. Bu örneklerin tipolojileri diğer çağdaş merkezler ve kontekstlerdeki buluntularla karşılaştırılabilir. Eserlerin benzer örnekleri ve buluntu kontekstine göre figürinler Hellenistik ve Roma İmparatorluk Dönemi’ne tarihlenmiştir. Stilistik ve tipolojik karşılaştırmalara göre Mesutlu terrakotta buluntularının Tralleis üretimi olduğu iddia edilmektedir.
The figurines that form the subject of this article were discovered in 1993 in the village of Mesutlu, 11 km. southeast of Aydın. These figurines were each cast in a mold. The clay is rather coarse but homogeneous, of a pale red color and contains a fair amount of mica. TK. 1 depicts Heracles, a youthful nude figure, his right hand, head band, club and lion skin were broken but have been completely reconstructed. TK. 2 and 3 are typical figurines depicting Attis. They stand in a relaxed pose and both wear a Phrygian cap, tunica manicata and anaxyrides and the typology of these examples are comparable with finds from other contemporary settlements and contexts. Some parallels and the contexts of these finds allow us to date them to the Hellenistic and Roman Imperial Periods. From stylistic and typological comparison these Mesutlu terracotta finds were products of the city of Tralleis.
Serap Erkoç
Cedrus I (2013) 219-240. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131687
Özet & Abstract
Anadolu’nun değişik kentlerinde ele geçmiş, Iulius-Claudius’lar Dönemi’ne tarihlendirilen portrelerde başların bir yöne çevrilmesi, eğilmesi ya da yüz özellikleri gibi ortak stilistik özelliklere sahip, bazı resmi ve özel portreler mevcuttur. Portreler için sıralanan bu özellikler ise bugüne kadar genelde sadece Hellenistik Dönem’in bir etkisi olarak açıklanmış; hatta dönemin bazı önemli okullarına atfedilmiştir. Aşağıdaki çalışmada söz konusu bu portreler stilistik açıdan irdelenecek ve Hellenistik Dönem etkisinde üretilip üretilmedikleri, daha da ötesi bunların belli okullara bağlanıp bağlanamayacakları gibi konular üzerinde durulacaktır. Bunun için de, öncelikle incelenen dönemin öncülü olan Geç Hellenistik Dönem eserlerine bir göz atılacak, özellikle de bu devrin stil özelliklerinin Iulius-Claudius’lar Dönemi’ne tarihlendirilen portrelerde var olup olmadığı araştırılacaktır. Eğer Iulius-Claudius’lar Dönemi portrelerinde daha önceki dönemlere ait geleneklerin izleri tespit edilebiliyor ise bunun bir devamlılık süreci mi; yoksa tıpkı Augustus Dönemi sanatında görülen ve bilinçli bir uygulama olan Klasisizm gibi bilinçli bir tercih mi olduğu sorgulanacaktır.
There are some official and private portraits recovered from different cities in Anatolia that date from the Iulio-Claudian era and which carry common stylistic features, such as heads turned in one direction or having some characteristic facial features. These features have to date been regarded only as being a continuation of Hellenistic period style, and have even been attributed to the some major schools of that time1. In this study these portraits will be examined stylistically and the question of if these portraits were produced under the influence of the Hellenistic tradition or not, and if one may connect them with the certain schools or not, is investigated. For this purpose, firstly the works of the late Hellenistic era, the precursor of the Iulio-Claudian era and, in particular, if there are characteristics carried from the style of this period into the subsequent portraits dating from the Iulio-Claudian era are investigated. Further, as traces of the Hellenistic tradition are found in these Iulio-Claudian portraits, was this a consequence of continuity, or was it the consequence of a conscious choice concerning representational style, as was the case in the Classicism of Augustan art?
Ufuk Çörtük
Cedrus I (2013) 241-260. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131688
Özet & Abstract
Quintus Vedius Capito Anıtı, 1970’li yılların başında, Liman Agorası’nın kuzey kenarındaki Stoa’nın hemen batısında, Glykinna Anıtı’nın kuzey kenarına bitişik durumda tespit edilmiştir. Anıtın kuzey yöne doğru olan bölümü yaklaşık kaide yüksekliğine kadar, diğer güney bölümü ise yalnızca kaideye kadar korunmuş durumdadır. Anıt en altta bir basamak, onun üstünde bir oturma bankı, alt tarafı profilli alçak bir kaide, yüksek orthostat bloklarla oluşturulmuş gövde ve üst tarafı profilli taç bloklarından oluşmaktadır. Anıt üzerinde 3 farklı alanda yazıt görülmektedir: En altta basamağın cephesinde; alçak kaidenin profilli kısmının üzerindeki düz alanda ve orthostat bloklarının cephesinde. Anıtın inşasında şipoliyen malzeme kullanılmıştır. Ayrıca yapı tekniği açısından özensizdir. Bu yüzden bu anıt Kaunos için bu kadar değerli olan bu ailenin onuruna yakışmamaktadır. Bu da anıtın kentin başka bir yerinde dikili olduğunu ve tekrar bugünkü yerine bilemediğimiz herhangi bir nedenden dolayı yeniden dikilmiş olabileceğini akla getirmektedir. Vedius ailesi ile ilgili olarak, tanrıça Leto’nun başrahibi olan dede Quintus Vedius P. f. Capito ile başlayan rahiplik görevinin, Flavia Maxima gibi aynı sülalenin sonraki fertleri tarafından da sürdürülmüş olduğu anlaşılmaktadır. Anıtın Hadrian Dönemi’nin sonlarında dikildiğini ve eklemelerin de, son kuşak olan Flavia Maxima’nın yaşadığı Antonius Pius Dönemi’nin sonlarında yapılmış olduğu söylenebilir.
In the early 1970’s the monument of Quintus Vedius Capito was found on the northern edge of the Kaunos Harbour Agora, adjacent to the northern edge of the Glykinna Monument in the west Stoa. The northern part of this monument is preserved to approximately the height of the base while only the base survives from the southern part. It comprises a step at the bottom, a bank above, the lower side of the profile of a low-base, high orthostate blocks and the upper side of the body and high-profile crown orthostate blocks. The inscriptions on the monument are in three different positions: on the bottom face of the step, on the flat section above the section profile of the lower base and, carved upon the face of the orthostate blocks. Some spolien material was employed and there is some imprecision in terms of the construction technique employed. In appearance therefore, this monument seems unworthy of the honor of the family members whose names are recorded on it who were so precious to Kaunos. It seems for some reason this monument was first erected in some other part of the city and it was subsequently re-erected in its present location. Regarding the Vedius family, the father superior of the goddess Leto, grandfather Quintus Vedius, P. f. Capito began with the priesthood, maintained, like Flavia Maxima, within the members of the same family. This monument was erected at the end of the reign of Emperor Hadrianus, the joining has been period of last member Flavia Maxima, the end of Antonius Pius.
Ferit Baz
Cedrus I (2013) 261-284. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131689
Abstract & Özet
Although the province of Pontus-Bithynia formed the northeast boundary of the Roman state, it was governed as a senatorial province for a long time. During the historical process until Trajan’s reign the Roman governors appointed to the province of Pontus-Bithynia were proconsules at the level of praetor. But after 75 A.D., from the last years of the emperor Vespasian’s reign possibly until the Trajan period we see that the proconsules to be sent to the province were more experienced. In 110 A.D. emperor Trajan, by the decree of senatus appointed Pliny the younger governor with the title legatus Augusti pro praetore as if this were an imperial province, instead of a governor with the title procunsul. We mustn’t infer from Pliny’s unusual assignment that Pontus et Bithynia, a senatorial province, was turned into an imperial one. In this context, this study discuss the following questions: For which reasons was Pliny appointed to the province? What were the main problems of the province during the governorship of Pliny and what were the aims of emperor Trajan? From 159 A.D. onward at the latest the governors from the status ex-consul and with the title legatus Augusti pro praetore were appointed to the administration of the province. After the status of imperial province was given, the governors who had previously performed the same job in various provinces and naturally had a longer career were appointed to the province. This fact clearly illustrate the strategical importance of the province. As a result we deal with the governors’ fields of responsibility in the province and their relations with the inhabitants of the province.
Roma devletinin kuzeydoğu sınırını oluşturmasına karşın, Pontus-Bithynia eyaleti Senatus eyaleti olarak uzunca bir dönem yönetilmiştir. İmparator Traianus dönemine değin geçen süreç içerisinde eyalete atanan valiler, praetor seviyesindeki proconsul’lardandır. Ancak M.S. 75’ten sonra yani imparator Vespasianus yöneti-minin son yıllarından itibaren olasılıkla imparator Traianus’un dönemine değin eyalete gönderilecek proconsul’lerin daha tecrübeli oldukları görülmektedir. İmparator Traianus, M.S. 110 senesinde bu eyalete pro-consul unvanlı bir vali yerine, sanki burası imparator eyaletiymiş gibi legatus Augusti pro praetore unvanıyla Genç Plinius’u Senatus kararıyla vali olarak atamıştır. Plinius’un özel bir biçimde atanması, senatus eyaleti olan Pontus et Bithynia’nın imparator eyaleti yapıldığı anlamına gelmemelidir. Bu bağlamda Plinius, hangi se-beplerden ötürü eyalete atanmıştır? Bu dönemde eya-letin başlıca problemleri ve imparatorun beklentileri nelerdir? soruları ele alınmıştır. En geç M.S. 159’dan itibaren eyaletin yönetimine ex-consul statüsünden le-gatus Augusti pro praetore unvanlı valiler atanmışlardır. İmparatorluk eyaleti olmasından sonra eyalete atanan valilerin daha önceden birkaç eyalette valilik görevini yaptıktan sonra nispeten daha uzun bir kariyer sahibi oldukları anlaşılmaktadır. Bu durum şüphesiz eyaletin artan stratejik önemini göstermektedir. Son olarak çalış-mamızda valiler ile eyalet sakinleri arasındaki ilişkilere değinilmiştir.
Filiz Dönmez Öztürk
Cedrus I (2013) 285-292. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131690
Özet & Abstract
Makalede, 2010-2012 yılları arasında Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın izniyle Sakarya İli Pamukova, Geyve, Taraklı ilçeleri ile Bilecik İli Merkez İlçe, Osmaneli ve Gölpazarı ilçelerinde gerçekleştirilen epigrafik ve tarihi-coğrafi yüzey araştırmaları kapsamında tespit edilen adak yazıtları tanıtılmaktadır. Yazıtlardan birincisi, Neikon tarafından mahsulün bereketi için Tanrı Agathos’a adanmıştır. İkincisi, aynı zamanda Roma vatandaşı olan bir yerli tarafından Zeus Ouebreanos’a adanmış görünmektedir. Bu yazıtta ilk kez karşılaşılan Ouebreanos epitheton’u muhtemelen civardaki bir yer isminden türetilmiştir. Üçüncü yazıt, Aurelius Trophimos adlı Constitutio Antoniniana ile Roma vatandaşlık hakkı almış olması gereken bir yerli tarafından tanrı Zeus Soter’e adanmıştır. Dördüncü belge, Menestheus tarafından Bithynia Bölgesi’nde yaygın bir biçimde tapım gören Zeus Bronton’a verimli geçen bir hasattan sonra adanmış görünmektedir. Beşinci ve son yazıt Nikostratos oğlu Apphous tarafından Zeus’a adanmış bir sunak yazıtıdır.
The paper presents newly discovered votive inscriptions. With permission from the Ministery of Culture and Tourism these finds were discovered during fieldwork conducted between 2010 and 2012 in Pamukova, Geyve and Taraklı (districts of the province of Sakarya), as well as in the Osmaneli, Gölpazarı and central districts of the province of Bilecik. The material consists of: 1) A dedication to Theos Agathos by Neikon giving thanks for a bountiful harvest. 2) A dedication to Zeus Ouebrea-nos by a native named Titus Iulius Trophimos, who apparently had Roman citizenship. The epitheton Ouebreanos was unknown and is possibly derived from a neighboring toponym. 3) A dedication to Zeus Soter by a native named Aurelius Trophimos, who received Roman citizenship, probably due to the Constitutio Antoniniana. 4) A dedication to Zeus Bronton, who was widely worshiped in Bithynia, by Menestheus giving thanks for a bountiful harvest. 5) A votive inscription dedicated to Zeus by Neikostratos, son of Apphous.
Hüseyin Sami Öztürk
Cedrus I (2013) 293-298. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131691
Özet & Abstract
2011 yılında Gül Karaüzüm’ün (Müze Müdür Vekili) izniyle İznik Arkeoloji Müzesi’nde çalışılmıştır. Makalede, İznik Arkeoloji Müzesi’nden yayımlanmamış 4 yeni yazıt tanıtılmaktadır: 1) Tiberius Caudius’un oğlunun Ana Tanrıça’ya bir adağı; 2) Hostilia Briseis’in oğlu Briseianus ve ev halkı için Artemis’e adağı; 3) Zeus Soter’e bir adak; 4) Bouleutes […] Severus, eşi Casia Maxima ile yeğeni Pontia Pactumeia’nın mezarı. Roma İmparatorluk Dönemi’ne tarihlenen yazıtlar İznik İlçesi’nden (Bursa) toplanmıştır.
Epigraphic research was conducted in the Iznik Archaeological Museum (Bursa) in 2011 with the permission of Gül Karaüzüm (acting Director of the Museum). This paper introduces a compilation of 4 unpublished inscriptions which are now in the museum: 1) A votive offering of Tiberius Caudius’ son to the Mother Goddess; 2) A votive offering of Hostilia Briseis to Artemis for her son Briseianus and his household; 3) A dedication to Zeus Soter; 4) The graves of bouleutes … Severus, his wife Casia Maxima and his nephew Pontia Pactumeia. These inscriptions dating from the Roman Imperial Period were collected from the Iznik region (Bursa).
Ensar Köse
Cedrus I (2013) 299-328. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131692
Özet & Abstract
Osmanlı Devleti’nde 18. yüzyılın başlarından itibaren özellikle dış ticarette ve taşımacılıkta Fransızların üstünlüğü olsa da, iç ticaret yerli tüccarın kontrolü altındaydı. Fakat bununla birlikte İçel ve Antalya sahilleriyle iç kesimlerinde, Acem tebaası Ermeni tüccarın da yoğun ticarî aktivitesinin olduğu anlaşılmaktadır. Doğu Akdeniz’de Halep ve Adana taraflarından kıyı şeridi boyunca gelen ticaret yolu, İçel ve Alaiye sancak sınırlarını kat ederek Antalya’ya kadar ulaşıyordu. Ayrıca bu sahillerde irili-ufaklı birçok liman ve iskele de mevcuttu. İşte bu limanlar bölgedeki ihracat ve ithalatta önemli bir yere sahiptiler.
Bu araştırmada, şimdiye kadar üzerinde fazla durulmadığı anlaşılan İçel, Alaiye ve Antalya sahillerinde, 18. yüzyılın ilk yarısında görülen ticarî hareketliliğe dair genel bir çerçeve çizilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın ana kaynak malzemesini, Başbakanlık Osmanlı Arşivi’nde çeşitli fonlardaki belgeler ve kayıtlar oluşturmuştur. Fakat bu kaynaklarda yeteri kadar sayısal veri bulunmadığı için, elde edilen sonuçların da muğlak olması tabiidir. Ama yine de meseleye dair daha kapsamlı çalışma yapmak isteyenlere bir fikir vermesi açısından, bu araştırmanın öncü bir çaba olabileceği umut edilmektedir.
Despite the dominance of the French, especially in foreign trade and transportation, domestic trade was under the control of local merchants in the Ottoman State from the beginning of the 18th century. However, Persian-Armenian merchants conducted intense commercial activities on the İçel coast and in the interior. Along the coastline of the east Mediterranean Sea the trade route from Aleppo and Adana extended to Antalya over the boundaries of Mersin and Alaiye and there were many large and small ports along this coastline and these ports played a very important role in the exports and imports of this region.
This study outlines a general framework concerning commercial mobility during the first half of the 18th century along the coast of İçel, Alaiye and Antalya, with the primary source of the evidence employed in this study being documents from the Prime Ministry Ottoman Archives. However, the lack of sufficient quantitative data recorded in these documents was disappointing. This pioneering study provides an outline, evidence and indications for those wishing to conduct further more extensive research on this subject.
Çeviri | Translation
Sevgi Sarıkaya
Cedrus I (2013) 329-345. DOI: 10.13113/CEDRUS/20131693
Kitap Tanıtımı | Book Notice